Rady pro rodiče

Plané neštovice

Plané neštovice (varicella) patří k nejčastějším infekčním onemocněním na světě.

Jedná se o vysoce nakažlivé onemocnění, riziko infekce pro neimunního jedince (člověk, který onemocnění neprodělal nebo nebyl očkován) při styku s nemocným jedincem v domácnosti je 90 %.

Například, když se starší sourozenec nakazí ve školce a onemocní, riziko infekce pro mladšího sourozence je 90 %. K onemocnění dochází nejčastěji ve věku 5-10 let, 90 % dětí je infikováno do 10 let věku. Děti v prvních měsících života jsou většinou částečně chráněny protilátkami přenesenými přes placentu od matky a obvykle neonemocní, nebo u nich proběhne onemocnění lehce. Onemocnění se přenáší přímým kontaktem, kapénkami a vzduchem. Inkubační doba je v rozmezí 9-21 dní, nejčastěji 14-16 dní. Nemocné dítě je infekční již 2 dny před nástupem vyrážky, v době, kdy ještě nevíme, že bude nemocné a přetrvává ještě 7 dní po nástupu vyrážky, do doby, kdy jsou všechny puchýřky zhojeny stroupky. Je možné se nakazit i od člověka s pásovým oparem, který je způsobený stejným virem. Po prodělaném onemocnění vzniká doživotní imunita, ale vzácně se mohou vyskytnout i opakovaná onemocnění.

Projev nemoci

Nástup klasické vyrážky mohou o 1 den předcházet nespecifické příznaky, jako je horečka, malátnost, nechutenství. Následuje výsev svědivé vyrážky, která začíná jako malé červené pupínky, které se rychle mění ve vodnaté puchýřky, jejich obsah se zakaluje, následuje vřídek, stroupek a zhojení. Výsev vyrážky probíhá ve vlnách, takže jsou na kůži přítomny pupínky v různé fázi hojení. Nové výsevy se objevují 3-4 dny, většinou začínají na obličeji a trupu, pak se mohou šířit na končetiny. Těchto „pupínků“ bývá průměrně 300-500, v rozmezí od méně než 10 po více než 1500, současně v různém stadiu a většinou svědí. „Pupínky“ se mohou objevit i na sliznicích, například v dutině ústní, v oblasti konečníku, genitálu. Jako doprovodný příznak nemoci může být i zvýšená teplota či horečka. Horečka může dosahovat až 39st.C a může přetrvávat 3-4 dny.

Léčba pro děti s nekomplikovaným průběhem je podpůrná:

• klidový režim, lehce stravitelná strava, dostatek tekutin, zamezit svědění a následnému rozškrábání pupínků, důsledná izolace dítěte mimo kolektiv dětí
  • podávají se léky proti horečce (při teplotě vyšší než 38 st.C). Vhodnější ke srážení teplot je paracetamol (Panadol, Paralen) než Nurofen - v poslední době se objevují studie, které popisují komplikace průběhu neštovic při současné léčbě ibuprofenem (Nurofen).
  • proti svědění lze celkově lze podat Fenistil kapky (volně prodejné) - dávkování 2 kapky na 1 kg hmotnosti a den, rozdělit do 3 dávek (např. 15 kg vážící dítě: 2x15=30, 30 kapek rozdělit do 3 denních dávek - tj. 10 kapek 3x denně)
  • jednotlivé pupínky mazat chladivým gelem, který potlačuje svědění a nucení dítěte se škrábat. Mazání tekutým pudrem se příliš nedoporučuje (vysušuje a stahuje zdravou kůži v okolí, což vede k dalšímu svědění). V lékarně jsou dostupné chladivé gely, kterými je možné ložiska potírat - i několikrát denně, např. ViraSoothe chladivý gel, Psilo-balsam gel neboTanno-hermal lotio
  • je vhodné dítě nekoupat, první 2 dny doporučuji i nesprchovat, pouze umýt v oblasti genitálu, konečníku a podpaží. Po 2 dnech pak je možné již sprchovat - ale krátce a následně pupínky opět namazat
  • omezení fyzických aktivit v průběhu planých neštovic je určeno stavem dítěte
  • jelikož se jedná o vysoce nakažlivé onemocnění, je nutná domácí izolace nemocného až do zaschnutí všech puchýřků ve stroupky. Zhojení puchýřků stroupkem trvá většinou 1 týden od začátku nemoci.  Dítě zůstává mimo kolektiv dětí asi 2 týdny. Domácí izolace s klidovým režimem trvá většinou týden, následující druhý týden (pokud jsou již přítomny stroupky a není výsev nových pupínků) jsou možné procházky venku a rekonvalescence dítěte před návratem do kolektivu. Po uplynutí 2 týdnů může dítě při běžném průběhu nastoupit zpět do předškolního nebo školního kolektivu.
  • při odlučování stroupků ve druhém týdnu nemoci doporučuji promazávat kůži těla tělovými mléky (např. Bioderma, Linola, Imunoglukan P4H lotion)
  • kůži po prodělání neštovic je vhodné chránit před sluníčkem (neopalovat se)

Komplikace

Ačkoliv jsou plané neštovice vnímány jako běžné dětské onemocnění, jehož průběh je většinou nezávažný, může někdy dojít ke komplikacím i s nutností hospitalizace. Postižení sliznic u malých dětí může vést ke sníženému přijmu tekutin a následné dehydrataci (zvláště při současné přítomnosti horečky a zvracení). Při výsevu v oblasti genitálu a ústí močové trubice může být bolestivé močení s následným zadržováním moči. Mezi neurologické komplikace patří febrilní křeče při horečce, zánětlivé virové postižení mozku, mozečku, míchy. Mezi další komplikace patří zápal plic, zánět středního ucha, postižení srdečního svalu, poškození oční rohovky. Při rozškrábání ložisek může dojít k bakteriální kožní superinfekci a následnému hojení jizvami.

Většina komplikovaných případů s nutností hospitalizace je nepředvídatelná, není vázána na žádné rizikové faktory a dochází k ní u zcela zdravých jedinců.

Rozhodně nedoporučuji rodičům, aby se snažili své dítě záměrně neštovicemi nakazit, "aby si to prodělalo"!  Nikdy nelze předpokládat, u koho bude průběh nemoci těžký nebo u koho se rozvinou komplikace. Proto ještě jednou varuji před záměrnými návštěvami u nemocného dítěte, půjčováním osobních předmětů, pyžámek apod. od nemocných osob.

V dospělosti je průběh onemocnění často těžší a komplikovaný, u těhotných žen, které neštovice neprodělaly, je vysoké riziko poškození plodu, průběh nemoci je nebezpečný i pro jedince s těžší poruchou imunity.

Prevence

Jedinou možnou prevencí prodělání nemoci je očkování. Například v USA je očkování proti planým neštovicím zařazeno do základního očkovacího kalendáře. V ČR patří toto očkování mezi tzv. dobrovolná očkování, některé zdravotní pojišťovny na něj přispívají z programů preventivní péče. Vakcína je dobře snášena a poskytuje až 88% ochranu proti jakékoliv formě planých neštovic a téměř 100% ochranu před komplikovaným a těžkým průběhem tohoto onemocnění. Jinými slovy, riziko, že onemocní očkovaný jedinec je velmi nízké a pokud k tomu přesto dojde, je průběh nemoci mírný, s nižší horečkou, počet pupínků na kůži je velmi nízký ve srovnání s neočkovaným jedincem a je téměř 100% jistota, že nedojde ke komplikovanému průběhu onemocnění.

Očkování je určeno pro děti od 1 roku věku a pro dospělé, podávají se 2 dávky očkování, odstup mezi 2 dávkami je 6 týdnů.

Očkovací látka Varilrix  https://www.pediatriecerna.cz/images/pribalove-letaky/varilrix.pdf

Očkování je vhodné zejména:

• u dospívajících a dospělých, kteří neštovice neprodělali (vážnější a těžší průběh s rizikem komplikací nemoci u dospělých)
  • u dospívajících dívek a dospělých žen, které neštovice neprodělaly (velmi vysoké riziko poškození plodu v případě infekce  v době těhotenství)
  • u osob se známou poruchou imunity (po předchozí domluvě s lékařem, zda je očkování v daném případě možné)
  • u dětí s kožními chorobami (atopický ekzém, lupénka) - riziko kožních komplikací (zhoršení atopického ekzému, bakteriální superinfekce rozškrábaných pupínků, vzplanutí  projevů nemoci lupénky v místě původních pupínků neštovic)
  • všude tam, kde chceme předejít 2 týdennímu vyčlenění dítěte z kolektivu a potížím s tím souvisejících (zajištění ošetřování dítěte po 2 týdny, propuknutí nemoci v době letních dovolených apod.)
  • očkování lze podat i jako prevenci propuknutí nemoci po rizikovém kontaktu. V takovém případě je nutné očkování co nejdříve po kontaktu s nemocným, ideálně do 3-5 dnů od rizikového kontaktu.

,